En lektion i symmetri

Laste pa om symmetri i fotokomposition idag for min nasta artikel. Medan jag holl pa med det, mindes jag en artikel som var i Vecko Revyn, eller nat sant, nan gang i borjan av nittiotalet. Det handlade om symmetri och skonhet och visade hur folk som har symmetriska ansikten anses vackrare an andra. Som exempel hade de nagra kandisar som de tagit tva hogerhalvor och tva vansterhalvor och satt ihop for att visa hur symmetriska eller osymmetriska deras ansikten var. De enda exemplen jag kommer ihag ar Izabella Scorupco - som var perfekt symmetrisk - och Pernilla Wahlgren - som sag helt galen ut i bada! Hennes ena sida tog upp tva tredjedelar av ansiktet, minns jag.

Jag tyckte det vore intressant att testa detta pa mig sjalv, och insag att jag inte ar nagon matematisk skonhet... Jag ser ut som en massmordare/brottare i den ena, och en liten fagel i den andra. Konstigt hur min hallning skiljer sig sa. Bilden ar faktiskt tagen aningens pa sniskan, kanske ar det darfor min ena axel ar mycket storre. Det ar ocksa underligt hur allt verkar vara storre pa min hogra sida, utom munnen, som ar helt utdragen pa vanstra sidan...

 
Chris ser ut som sig sjalv pa bada, fastan de ar ganska olika i detaljerna. Konstigt. Ogonbrynen ar det som skiljer sig mest! Nasan har ganska olika form ocksa. Och frisyren ser ju saklart lite konstig ut pa vanstersidan, men det ar ju inte ett ansiktsdrag. Annars verkar han vara mer symmetrisk an jag. 

Kommentarer
Postat av: Kiki

Ja det där med symetri är lite skumt, jag kommer också ihåg artikeln. Jag kommer också ihåg hur jag länge begrundade fotot på Izabella för jag tyckte hon var såååå perfekt :-). Nu har jag nog fått viss diatand till det hela men det skulle vara kul att se hur man själv ser ut. Hur gör man?



Kram

Kiki

2009-03-30 @ 22:25:21
Postat av: Kiki

....förresten....jag har alltid tyckt att du Sara har ett väldigt symetriskt ansikte. Jag tycker också att du ser ut som den vänstra bilden i vekligheten....väldigt snygg och vacker!



Kram

Kiki

2009-03-30 @ 22:27:52
Postat av: Emily

Sjukt, jag minns också den där artikeln... Tänkte på den senast idag i något sammanhang jag inte minns... Herregud:)

2009-04-13 @ 21:55:53
Postat av: Emily

Alltså, jag menar "herregud" att man minns den än. Inte "Herregud" vad ni ser ut...;) Ni e ju jättefina på alla bilder! Vill också prova...

2009-04-13 @ 21:57:43
Postat av: Sara

Ja, visst ar det ett kul experiment! Man behover ett fotoredigeringsprogram (photoshop eller nat) for att gora det. Ta en bild rakt framifran, typ passfoto. Dela det i mitten sa du har tva separata filer med en halva pa vardera sida. Sen tar du till exempel hoger halva, kopierar och speglar den och satter sen ihop det med den riktiga hogerhalvan. Gor likadant med vanster ansiktshalva. Tadaaa...



Alternativt kan ni skicka ett foto till mig sa kan jag gora det at er.

2009-04-15 @ 17:25:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0